Přiložen znalecký posudek od PhDr. Naděždy Horové Blažíčkové.
Z posudku: Vodní tůň je nepochybnou a kvalitní prací krajináře Václava Radimského. Jak vyplývá ze srovnání s ostatními Radimského díly, byla namalovaná kolem roku 1925, tedy po svém návratu z Francie, kde žil osmadvacet let. Tehdy se usadil na rodném statku v Pašince u Kolína, který patřil jeho nevlastním bratrům, tam žil a pracoval až do své smrti v roce 1946. Obsahově se zaměřil převážně na přírodu středního Polabí a tak jako ve Francii soustředěně zaznamenával řeku Seinu, nyní se věnoval Labi. Jeho světelná malba přitom zůstávala stále pod vlivem francouzského impresionismu. Pracoval širokým plným štětcem, s jistotou jím modeloval barevnými skvrnami své břehy, vodu a stromy. Až do konce života maloval náměty, jež si oblíbil, řeky, jezírka, vodní tůně s bohatstvím rákosí a leknínů, staré stromy, košaté vrby. Dokázal, že jeho krajiny ve své jednoduchosti působí někdy víc než romantické komponované složité scenérie. Předložená Vodní tůň je krásnou ukázkou malířského mistrovství Václava Radimského.
Václav Radimský, jeden z nejvýznamnějších českých krajinářů, představitel českého a francouzského impresionismu, se narodil 6. 10. 1867 v Kolíně nad Labem a zemřel 31. 1. 1946 v Pašince u Kolína.
Po ukončení gymnázia pobýval v Mnichově, studoval v soukromé krajinářské škole Eduarda von Lichtenfels ve Vídni a v roce 1889 se vydal do Francie. Z podnětu malířky Zdenky Braunerové se asi v roce 1892 usadil v Barbizonu, kde měl možnost přímo poznat francouzskou impresionistickou malbu, zejména obrazy Clauda Moneta a Camilla Pissarra, kteří se stali jeho vzorem.
Radimský byl ve Francii úspěšný. Vystavoval na pařížských Salonech, v roce 1894 za obraz Kapradiny (Etudes de Fougeres) získal ocenění jako vůbec tehdy nejmladší malíř. O rok později obdržel zlatou medaili v Rouenu a v roce 1900 na Světové výstavě v Paříži.
Když se Radimský vrátil po skončení první světové války do Čech, směřovalo české malířství včetně jeho vrstevníků už k jinému, dalšímu výrazu. Radimský zůstal osamocen v prodlužování tradice impresionismu, jeho malba, která setrvávala podle francouzského vzoru prosvětlená, obsahově zaměřená převážně na přírodu středního Polabí, začala sklízet spíše kritiku. Radimský byl pracovitý, pilně maloval a vystavoval.
Dnes je zastoupen v mnoha významných českých a zahraničních sbírkách včetně Národní galerie v Praze.
BLAŽÍČKOVÁ-HOROVÁ, Naděžda. Václav Radimský: 1867-1946. V Řevnicích: Arbor vitae, 2011. ISBN 978-80-87164-81-5.
Input your search keywords and press Enter.