Expresivně pojaté dílo Věže představuje naprosto raritně se vyskytující ukázku rané, ještě předinformelní tvorby všestranně nadaného umělce a především malíře Theodora Pištěka.
Jedná se o plátno, které bylo vytvořeno speciálně pro film Františka Vláčila Holubice z roku 1960. Těsně po dokončení studia na pražské Akademii se Theodor Pištěk v roce 1959 ocitá ve Filmovém studiu Barrandov, aby se stal výtvarným supervizorem a kostýmním návrhářem Vláčilova výše zmíněného filmu. Obraz byl namalován jako artefakt do ateliéru umělce, kterého ve filmu ztvárnil Václav Irmanov.
Plátno je vyvedené v expresionisticko-kubistické výtvarné mluvě, která byla tenkrát oficiálně tolerovaným trendem, a zrcadlí se v něm Pištěkův nesmírný cit pro výraz a tlumený rejstřík barevného koloritu.
Pištěk nebyl jediným umělcem, který pracoval na výtvarném zpracování filmu Holubice, podílel se na něm například i jeho přítel a kolega Jan Koblasa, který pro filmovou scénografii ateliéru umělce vytvořil sochu malého chlapce.
Obraz Věže představuje raritní a exkluzivní Pištěkovo rané dílo, které v sobě nese něco z obou autorových uměleckých světů, malířského i filmového.
O autorovi
Theodor Pištěk se narodil 25. října v Praze. Je český malíř, kostýmní výtvarník, scénograf a bývalý automobilový závodník.
Je světově proslulým autorem filmových kostýmů a dekorací a držitelem Oscara za kostýmy k filmu Amadeus režiséra Miloše Formana. Za následující film Valmont obdržel cenu César a byl nominován na Oscara. V roce 2003 mu byla udělena cena Český lev za dlouhodobý umělecký přínos českému filmu, roku 2013 Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii a v roce 2017 Zlatý střevíček za mimořádný přínos kinematografii pro děti a mládež.