Alois Kohout se narodil v Praze 21. března 1891 a studoval
umění u Menci Klementa Crnčiće v Záhřebu.
Od roku 1909 pobýval kvůli dalšímu studiu v Paříži (Académie
Julian). Usídlil se v dnes legendárním uměleckém centru La Ruche na
Montparnassu, kde se dostal do blízkosti umělců jako Ossip Zadkine, Amedeo
Modigliani, Chaim Soutine, Moisse Kogan nebo Maurice Utrillo. S většinou z nich
Kohouta pojilo blízké přátelství. Ve Francii si také změnil své rodné příjmení
na francouzský ekvivalent Lecoque.
Na umělcovu budoucnost mělo zásadní vliv jeho setkání se slavným
impresionistou Augustem Renoirem, který jej povzbudil v umělecké tvorbě. V
letech 1913–1939 žil a pracoval v Praze z níž zajížděl do Afriky, Paříže a
Benátek. S úspěchem vystavoval v prestižních světových i českých galeriích. Po
obsazení Protektorátu Čechy a Morava odjel do Jugoslávie a po jejím obsazení
německými vojsky se uchýlil do italské okupační zóny v Dubrovníku.
V šesti poválečných letech, od roku 1945 do roku 1951,
prošla umělcova pestrá kariéra mnohými změnami. Pokračoval v malování a vystavoval
například v Římě, Miláně, Florencii. Kromě malování se dočkal také publikování
několika svých knih a v roce 1947 dokonce hrál v úspěšném filmu „Avanti a lui
tremava tutta Roma“. Itálii opustil v roce 1951 a odjel USA, kde získal v roce
1960 občanství. Ze Spojených států často cestoval do Francie. Zemřel v roce
1981 v Los Angeles.
Přestože je Kohoutova tvorba silně ovlivněna impresionismem,
svojí podstatou náleží k École de Paris, s níž ho pojila četná umělecká
východiska. Charakteristickými náměty jsou krajinné a městské scenérie. Jeho
plátna zachycují rozličné pařížské nálady, čímž je podobný Maurici Utrillovi, s
nímž jej pojilo přátelství. Umělcovu originalitu oceňoval August Renoir
prorockými slovy: „Maluješ docela dobře a rychle. Máš výbornou techniku,
jistotu ve svých tazích a obzvlášť dobře dokážeš vyjádřit hloubku i šíři
prostoru … Máš dobrý smysl pro barvy a perspektivu. Zůstaň takový, jaký jsi, a
určitě z tebe vyroste velký umělec.“ Ve své době byl velmi úspěšný a jeho díla
vlastní prestižní instituce.
Jeho obraz s námětem pražských střech byl například dlouhou
dobu součástí výzdoby prezidentské pracovny Bílého domu. Kohoutova díla
zakoupilo Guggenheim museum a Whitney museum v New Yorku.
Zdroj: www.aloiskohout.cz